Opublikowany: 18.10.2023/
Budowanie marki to kluczowy element każdej strategii biznesowej. Dzięki niemu możesz osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku, który, jak wiesz, w ostatnich latach jest szczególnie konkurencyjny i to praktycznie w każdej branży. Dlatego właśnie jednym z najważniejszych narzędzi staje się analiza rynku i konkurencji. To właśnie ona pozwala poznać, jakie są mocne strony konkurentów, jakie strategie marketingowe stosują, oraz jakie są trendy na rynku. Przyjrzymy się więc temu, jak wykorzystać wiedzę zdobytą poprzez analizę konkurencji w internecie, szczególnie w kontekście analizy konkurencji UX, analizy konkurencji SEO oraz budowania marki.
User Experience jest nieodzowną częścią każdej strategii marketingowej – nie możesz jej ignorować. Analiza konkurencji UX pomaga zrozumieć, jakie są oczekiwania klientów względem interakcji z produktem lub usługą. Co możesz zrobić? W pierwszej kolejności przyjrzyj się interfejsowi konkurencyjnych stron internetowych lub aplikacji. Czy są intuicyjne i łatwe w nawigacji? Jeśli tak, to warto brać z nich przykład. A jeśli nie, to jesteś w stanie nazwać i zakomunikować swoją przewagę konkurencyjną.
Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (SEO) ma ogromne znaczenie dla widoczności marki w sieci. Przeprowadzając analizę konkurencji SEO, możesz dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe są ważne w naszej branży oraz jakie strategie stosują konkurenci. Analizę konkurencji SEO możemy – w ogromnym uproszczeniu – zamknąć w trzech krokach:
Analiza konkurencji wpływa również na budowanie marki. Poznanie, jakie wartości promują konkurenci, i jaka jest ich misja czy oficjalny wizerunek, pomaga znaleźć własną tożsamość marki. Możesz więc przeprowadzić prostą analizę wizualną – przyjrzyj się logo, kolorom i stylowi graficznemu konkurencji. Jaki jest ich charakter? Może jest jakaś nisza, w którą możesz się skierować? Pamiętaj, że Twoja marka powinna się wyróżniać, ale pozostawać spójna. Nie zrywaj na siłę skojarzeń np. z daną branżą – to, że w branży dziecięcej wiele firm stosuje pastelowe, delikatne kolory, ma swoje uzasadnienie i brak „oryginalności” nie jest tu czymś złym.
Przyjrzyj się też komunikacji. Jakie historie opowiadają konkurenci? Jakie emocje wywołują? Taka analiza konkurencji pomoże Ci określić, jakie wartości (i w jaki sposób) Ty możesz przekazać poprzez swoją markę.
I wreszcie – zadbaj o unikalność. Wiedząc, co robi konkurencja, spróbuj znaleźć unikalne elementy swojej firmy, które mogą przyciągnąć uwagę klientów. Może to być chociażby innowacyjność produktu lub sprawna obsługa klienta.
Analiza konkurencji to niezwykle cenne narzędzie w budowaniu marki. Pomoże Ci zrozumieć rynek, klientów i konkurentów, a dzięki temu stworzyć dobrą strategię marketingową.