Analiza konkurencji – jak korzystać z wiedzy na temat rynku do budowania marki?

Opublikowany: 18.10.2023/mateusz

analiza konkurencji

Budowanie marki to kluczowy element każdej strategii biznesowej. Dzięki niemu możesz osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku, który, jak wiesz, w ostatnich latach jest szczególnie konkurencyjny i to praktycznie w każdej branży. Dlatego właśnie jednym z najważniejszych narzędzi staje się analiza rynku i konkurencji. To właśnie ona pozwala poznać, jakie są mocne strony konkurentów, jakie strategie marketingowe stosują, oraz jakie są trendy na rynku. Przyjrzymy się więc temu, jak wykorzystać wiedzę zdobytą poprzez analizę konkurencji w internecie, szczególnie w kontekście analizy konkurencji UX, analizy konkurencji SEO oraz budowania marki.

Spis treści
  • Analiza konkurencji – na co właściwie musisz zwrócić uwagę?
  • Analiza konkurencji UX
  • Analiza konkurencji SEO
  • Analiza działań brandingowych konkurencji a Twoja własna marka
  • Podsumujmy:

Analiza konkurencji – na co właściwie musisz zwrócić uwagę?

Analiza konkurencji UX

User Experience jest nieodzowną częścią każdej strategii marketingowej – nie możesz jej ignorować. Analiza konkurencji UX pomaga zrozumieć, jakie są oczekiwania klientów względem interakcji z produktem lub usługą. Co możesz zrobić? W pierwszej kolejności przyjrzyj się interfejsowi konkurencyjnych stron internetowych lub aplikacji. Czy są intuicyjne i łatwe w nawigacji? Jeśli tak, to warto brać z nich przykład. A jeśli nie, to jesteś w stanie nazwać i zakomunikować swoją przewagę konkurencyjną.

Analiza konkurencji SEO

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (SEO) ma ogromne znaczenie dla widoczności marki w sieci. Przeprowadzając analizę konkurencji SEO, możesz dowiedzieć się, jakie słowa kluczowe są ważne w naszej branży oraz jakie strategie stosują konkurenci. Analizę konkurencji SEO możemy – w ogromnym uproszczeniu – zamknąć w trzech krokach:

  1. Sprawdzenie słów kluczowych, na które pozycjonuje się konkurencja. Zidentyfikuj, jakie słowa kluczowe są najważniejsze dla konkurentów i jakie pozycje zajmują w wynikach wyszukiwania. Jak wiele wspólnych słów kluczowych macie? Gdzie leży Twoja przewaga, a jakie obszary musisz poprawić?
  2. Linkowanie. Analiza linków prowadzących do stron konkurencji pomoże zrozumieć, jakie źródła są dla nich ważne. Możesz próbować pozyskać linki z tych samych miejsc.
  3. Content. Przyjrzyj się uważnie treści publikowanej przez konkurencję. Czy mają wartościowe artykuły? Co zawierają opisy kategorii w ich sklepach internetowych? Czy są wyczerpujące? Jakie elementy (grafiki, infografiki, wideo) pojawiają się w witrynie konkurencji? Może jesteś w stanie lepiej odpowiedzieć na niektóre wątpliwości użytkowników? Potraktuj to wszystko jako inspirację do stworzenia własnych treści.
analiza rynku i konkurencji

Analiza działań brandingowych konkurencji a Twoja własna marka

Analiza konkurencji wpływa również na budowanie marki. Poznanie, jakie wartości promują konkurenci, i jaka jest ich misja czy oficjalny wizerunek, pomaga znaleźć własną tożsamość marki. Możesz więc przeprowadzić prostą analizę wizualną – przyjrzyj się logo, kolorom i stylowi graficznemu konkurencji. Jaki jest ich charakter? Może jest jakaś nisza, w którą możesz się skierować? Pamiętaj, że Twoja marka powinna się wyróżniać, ale pozostawać spójna. Nie zrywaj na siłę skojarzeń np. z daną branżą – to, że w branży dziecięcej wiele firm stosuje pastelowe, delikatne kolory, ma swoje uzasadnienie i brak „oryginalności” nie jest tu czymś złym.

Przyjrzyj się też komunikacji. Jakie historie opowiadają konkurenci? Jakie emocje wywołują? Taka analiza konkurencji pomoże Ci określić, jakie wartości (i w jaki sposób) Ty możesz przekazać poprzez swoją markę. 

I wreszcie – zadbaj o unikalność. Wiedząc, co robi konkurencja, spróbuj znaleźć unikalne elementy swojej firmy, które mogą przyciągnąć uwagę klientów. Może to być chociażby innowacyjność produktu lub sprawna obsługa klienta.

Podsumujmy:

Analiza konkurencji to niezwykle cenne narzędzie w budowaniu marki. Pomoże Ci zrozumieć rynek, klientów i konkurentów, a dzięki temu stworzyć dobrą strategię marketingową.