Opublikowany: 23.10.2024/
Planujesz zacząć wdrażać w swojej firmie automatyzację, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Jakie są wyzwania, których możesz się spodziewać? Jakich — pozornie bezpiecznych — działań unikać na starcie? Poznaj najczęstsze błędy w automatyzacji marketingu i sprawdź, jak się z nimi rozprawić, gdy już się pojawią, ale przede wszystkim — co robić, aby w ogóle do nich nie dopuścić. W końcu proaktywne działanie to jedna z najlepszych cech dobrego marketera!
Wdrażanie automatyzacji, wbrew temu, co pokazują nam niejedni producenci oprogramowań do robotyzacji, nie w każdej firmie jest proste. Nie z każdym softwarem, nie w każdej kulturze organizacji. I to zupełnie normalne — nowe technologie często budzą skrajne emocje, a nawet jeśli firma jest otwarta na wdrażanie optymalizacji i automatyzacji nie oznacza od razu, że wie, jak je robić!
Stąd też najczęstsze błędy w automatyzacji marketingu, takie jak:
… Czyli błąd pierwszy i być może najważniejszy.
Może się to wydać oczywiste, ale… nie każda firma jest w stanie określić na starcie, czego właściwie oczekuje. Jasne, że pojawią się takie sformułowania jak “zmniejszenie kosztów operacyjnych” czy “optymalizacja biznesu”, ale co oznaczają w praktyce? W jaki sposób firmy mogą przekuć te hasła pięknie brzmiąca w teorii w realne cele? Przede wszystkim upewnij się, że cele, o których mówisz, są mierzalne. Odnosimy się tu częściowo do popularnej strategii SMART, która mówi o tym, że cel musi być konkretny (specific), mierzalny (measurable), osiągalny (achievable), adekwatny (relevant).
Im więcej konkretów (liczb, procentów, wskaźników…) i terminów mówiących o tym, jakie cele i kiedy chcesz osiągnąć, tym łatwiej będzie zaplanować cały proces i mierzyć sukcesy.
Jeśli chcesz osiągnąć sukces i uniknąć błędów w automatyzacji marketingu, zacznij od naprawdę solidnego researchu narzędzi, z których planujesz korzystać. Na rynku znajdziesz dziesiątki różnych rozwiązań do segmentacji leadów czy do remarketingu — nie ma co ograniczać się do wyboru pierwszego, które znajdziemy, ponieważ może się okazać, że sporo nas omija. Nie jesteś pewien, jak wygląda odpowiedni research? Zacznij od dobrych artykułów o MA — na przykład od absolutnych podstaw, takich jak co to jest marketing automation. A potem sprawdź konkurencyjne narzędzia… i działaj!
W przypadku automatyzacji marketingu błędy wynikają często po prostu… z niewiedzy. Albo z zaufania do tego, że elementy robotyzacji w działaniach oznaczają, że człowiek nie musi już nic więcej robić. Nic bardziej mylnego — nie bez powodu rynek coraz bardziej potrzebuje marketerów, którzy są specjalistami w dziedzinie automatyzacji. Ich kompetencje to nie tylko znajomość nowoczesnych programów, lecz także wiedza dotycząca tego, jak wdrożyć automatyzacje w struktury danej firmy, by przyniosło to maksimum korzyści. Brak takich specjalistów w zespole generuje dużo niejasności i stwarza ryzyko, że firma będzie działać w ciemno — czyli bez planu, strategii i ewaluacji działań.
Jak w każdej dziedzinie, tak i w automatyzacji marketingu błędy są nieuniknione! Ale pamiętaj, że z dobrym planem, zespołem i narzędziem wszystko pójdzie bardziej gładko.