Czym jest i jak wygląda pozycjonowanie stron?

Opublikowany: 6.06.2024/mateusz

na czym polega pozycjonowanie strony

Ktoś zaproponował Ci działania SEO na stronie i nie wiesz, o czym mowa? A może od dłuższego czasu zastanawiasz się nad tym, na czym polega pozycjonowanie strony internetowej i czy to coś, o co powinieneś zadbać? Z myślą o wszystkich najczęstszych wątpliwościach przygotowaliśmy ten artykuł, w którym podpowiemy Ci, na czym polega pozycjonowanie strony w Google (i innych wyszukiwarkach), co wchodzi w skład najczęstszych działań SEO oraz kiedy będą Ci potrzebne.1

Spis treści:
  • Jak wygląda pozycjonowanie strony?
  • Jakie działania wchodzą w skład pozycjonowania?
  • Na czym polega pozycjonowanie strony w internecie? Czyli o audytach, analizach i raportach

Jak wygląda pozycjonowanie strony?

Zacznijmy prosto, bo od krótkiej definicji SEO.

Pozycjonowanie stron – co to?

Pozycjonowanie strony to inaczej SEO, czyli Search Engine Optimization. Mówiąc prosto, pozycjonowanie to zbiór działań, których celem jest poprawa widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że strona wyświetla się wyżej, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę określone słowa kluczowe związane z zawartością strony, jest więc większa szansa, że ją odwiedzi i skorzysta z jej oferty.

Głównym celem pozycjonowania jest zwiększenie organicznego ruchu na stronie, czyli liczby odwiedzających, którzy trafiają tam prosto z wyszukiwarki.

Pamiętaj: Im większa widoczność strony, tym więcej osób ją odwiedzi, co może przełożyć się na zwiększenie sprzedaży, generowanie leadów lub budowanie świadomości marki.

jak wygląda pozycjonowanie strony

Jakie działania wchodzą w skład pozycjonowania?

Najczęściej pozycjonowanie można podzielić na trzy główne kategorie działań: on-site (to, co na stronie), off-site (to, co poza stroną – np. link building) oraz contentowe (tworzenie treści). Dlatego opisując, na czym polega pozycjonowanie strony w internecie, odniesiemy się właśnie do tego podziału.

1. Działania on-site (na stronie)

  • Analiza słów kluczowych i dodanie ich w tytułach, nagłówkach i treści strony.
  • Optymalizacja meta description i nagłówków H1.
  • Optymalizacja adresów URL, aby były SEO-friendly.
  • Zapewnienie szybkiego ładowania się strony poprzez jej przyspieszenie czy usunięcie niepotrzebnych wtyczek.
  • Ułatwienie nawigacji po stronie (i klientom, i robotom Google).
  • Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych – współcześnie to podstawa!
  • Dodanie danych strukturalnych, dzięki którym Google lepiej zrozumie zawartość Twojej strony i poprawnie wyświetli ją w wynikach wyszukiwania.
  • Naprawianie błędów technicznych, które mogą negatywnie wpływać na widoczność Twojej strony (obsługa techniczna strony to podstawa!).
  • Budowanie wewnętrznej struktury linków (np. tworzenie logicznej architektury strony, stosowanie właściwych linków wewnętrznych).

2. Działania off-site (poza stroną)

To link building, czyli budowanie odpowiedniego profilu linkowego strony, w skład którego wchodzi na przykład:

  • Pozyskiwanie linków z wysokiej jakości stron internetowych.
  • Różnorodność źródeł linków.
  • Unikanie nienaturalnych profili linków.
  • Uzyskiwanie wzmianek o marce w artykułach, blogach i innych mediach online.
  • Udział w forach internetowych i dyskusjach online.
  • Budowanie relacji z influencerami.

3. Działania contentowe

Jeśli chodzi o content, czyli treści na stronie, najważniejszy jest obszar tworzenia i optymalizacji. Chodzi więc o:

  • Pisanie artykułów, blogów, poradników i innych treści, które są interesujące dla użytkowników i łatwe w odbiorze.
  • Regularne publikowanie nowych treści (co może być wyzwaniem!).
  • Promowanie treści w mediach społecznościowych i innych kanałach online (dystrybucja jest tu bardzo ważna).
  • Używanie odpowiednich słów kluczowych w treściach.

Na czym polega pozycjonowanie strony w internecie? Czyli o audytach, analizach i raportach

Oczywiście praca SEO-wca (specjalisty od pozycjonowania stron w Google) nie kończy się na tym, co wymieniliśmy powyżej.

Każdą współpracę zaczyna się od porządnego audytu SEO, który polega na identyfikacji obszarów do poprawy i zaproponowaniu zmian, które można wprowadzić na stronie, aby działała sprawniej.

W trakcie procesu SEO należy też regularnie monitorować pozycje poszczególnych fraz oraz widoczność strony – te dane prezentuje się klientom w formie raportów, najczęściej comiesięcznych.

Wiesz już, jak wygląda pozycjonowanie strony? A może masz pytania? Daj nam znać! Możemy pomóc przeprowadzić wdrożenia WordPress oraz stworzyć dla Ciebie sklep na Woo-Commerce z odpowiednio przemyślaną ścieżką zakupową – idealną pod SEO.