Czym jest marketing automation? W jakich branżach sprawdza się najlepiej?

Opublikowany: 1.02.2022/mateusz

marketing automation co to

Marketing internetowy to jedna z najbardziej dynamicznych dziedzin w świecie sprzedaży — nieustannie zmieniają się zachowania klientów, a razem z nimi algorytmy i trendy. Być może spotkałeś się z określeniem marketing automation — to metoda, którą nie tylko warto, lecz wręcz należy zastosować, prowadząc biznes w sieci w XXI wieku.

Marketing automation — co to jest?

Jednym z najlepszych sposobów na ograniczenie pracy własnej czy działu obsługi klienta jest wprowadzenie do swojej firmy marketing automation. Narzędzia wchodzące w skład automatyzacji sprzedaży skutecznie zastępują działania człowieka, popełniając przy tym często mniej błędów. Marketing automation to strategia mająca na celu stworzenie spójnie działającego systemu, który płynnie przeprowadzi użytkownika przez cały proces zakupowy, wspierając go od wejścia na stronę aż do koszyka, a wreszcie samego zakupu i zostania stałym, lojalnym konsumentem. To wszystko może dziać się zupełnie samo, bez udziału człowieka, o dowolnej porze dnia i nocy, nie tylko w godzinach roboczych. Co wchodzi w skład marketing automation, jak takie działanie wygląda w praktyce i jakie korzyści może przynieść?

Co możesz zautomatyzować na swojej stronie?

Kiedy budowanie marki przedsiębiorstwa jest już na wysokim poziomie, należy się skupić na dodatkowych aspektach, koncentrujących się na relacjach z nim. Wiele interakcji z klientem jest w pełni schematycznych i na tyle uniwersalnych, że zamiast wykonywania telefonów czy wymiany maili można je zastąpić właśnie metodą marketing automation — przykłady takich narzędzi to:

  • chatbot — okienko czatu, które wyskakuje po chwili od wejścia klienta na stronę. Użytkownik może w nim przeprowadzić automatyczną rozmowę według zaplanowanego wcześniej przez Ciebie schematu; to narzędzie przydaje się dla szerokiej gamy FAQ, takich jak pytania o cenę, czas dostawy itp. – chatbot znający odpowiedzi na pytania o te kwestie jest użyteczny nawet jeśli te informacje są do znalezienia w osobnej zakładce;
  • live chat — wyskakujące okienko czatu, które umożliwia klientowi skontaktowanie się z kimś z zespołu (wiadomość powitalna wysyłana jest automatycznie, a dział obsługi klienta dostaje informację, jeśli użytkownik na nią odpowiedział); co ważne, poza godzinami pracy zespołu warto zostawić informację, o której będzie ponowna możliwość kontaktu i wyświetlić okienko na pozostawienie adresu e-mail czy numeru telefonu;
  • kampanie mailingowe — możesz zaprojektować rozmaite zautomatyzowane kampanie e-mail: informujące o promocjach (ustawione na konkretną datę), dziękujące za zapisanie się na newsletter (w reakcji na konkretny trigger) czy przypomnienie o porzuconym koszyku albo o ostatnio oglądanych produktach (spersonalizowana wiadomość w oparciu o zbierane dane);
  • kampanie SMS — jeżeli klient wyraził zgodę na kontakt, możesz połączyć dowolną kampanię telefoniczną z internetową;
  • częścią automatyzacji jest wyświetlanie dodatkowych okienek w konkretnych sytuacjach. Np. kiedy klient chce opuścić stronę lub usunąć produkt z koszyka, możesz mu zaproponować rabat;
  • przechowywanie, zdobywanie i sortowanie informacji — w sposób automatyczny możesz przechowywać trzy rodzaje informacji: dobrowolnie przekazane przez klienta (dane, kontakt), informacje o jego transakcjach (dane sprzedaży) oraz behawioralne (dotyczące jego zachowania na stronie). Analiza tych danych pomaga w dalszym rozwoju marketing automation.

Korzyści marketing automation

Podstawowe pytanie, jakie zadaje się przed wprowadzeniem nowego narzędzia, określa jego opłacalność — jakie są więc korzyści z automatyzacji marketingu? Przede wszystkim obniżenie kosztów obsługi klientów i optymalizacja czasu pracy Twoich pracowników. Z kolei zwiększenie ilości zbieranych danych oraz bardziej szczegółowa ich analiza znacząco poprawiają skuteczność działań marketingowych. Możliwa jest dzięki temu jeszcze lepsza personalizacja, na której skorzystają wszystkie twoje kampanie reklamowe, w tym np. kampanie Google Ads czy reklamy META Ads. Pozwoli Ci zwiększyć konwersję i liczbę leadów. Warto również wspomnieć o wysokiej wartości dla strategii marketingowej: automatyzacja marketingu oferuje bardziej zaawansowane śledzenie postępów sprzedaży i w efekcie możliwość wprowadzania praktycznych optymalizacji.