Opublikowany: 28.06.2022/
O tym, że każda marka musi mieć znak, po którym można ją szybko i łatwo rozpoznać, wie chyba każdy. Każdy zna również najpopularniejsze symbole firm i zapewne intuicyjnie potrafiłby odpowiedzieć na pytanie, dlaczego dany znak wygląda tak, a nie inaczej i jakie przesłanie ze sobą niesie.
Często jednak niejasne są kwestie bardziej techniczne, takie jak nazewnictwo — na przykład to, czy logo a logotyp różni cokolwiek, czy można te sformułowania stosować wymiennie? Bez obaw — w tym artykule rozwiejemy wszelkie Twoje wątpliwości!
W niektórych tekstach sformułowanie “logotyp” jest mylnie używane jako bardziej formalna, lepiej brzmiąca wersja “logo”. W końcu często wydaje się, że logo — skoro krótkie i proste — musi być skrótem, a żeby zyskać na profesjonalizmie, należy użyć pełnej formy.
Niestety, to pułapka, na którą dość łatwo się nabrać. Jednak prawda wcale nie jest taka prosta. W rzeczywistości bowiem logotyp a logo to nie tyle dwie zupełnie różne rzeczy, a raczej określenia na różne, ale bardzo bliskie elementy identyfikacji wizualnej. Najprościej mówiąc: jedno zawiera się w drugim.
Wytłumaczmy to prostym równaniem.
Żeby opisać dokładnie, jakie są między logo a logotypem różnice, należy do dyskusji dodać trzeci element — sygnet. Zdefiniujmy teraz wszystkie trzy części, aby całość nabrała sensu.
Jak więc zdefiniować samo logo? A logotyp? Różnica wydaje się teraz trochę bardziej klarowna.
Logo to znak firmowy wyróżniający markę — stanowi podstawowy element każdej identyfikacji wizualnej i jest istotną częścią wszystkich działań brandingowych i marketingowych. Jak wiesz, istnieją różne rodzaje logo — bardzo upraszczając, możemy powiedzieć, że są loga składające się tylko z grafiki, tylko z tekstu lub z obu. A korzystając już z bardziej profesjonalnej nomenklatury: w skład logo może wchodzić logotyp (czyli część tekstowa) oraz sygnet (czyli część graficzna).
Pamiętaj! Nie ma konieczności, aby zarówno logotyp, jak i sygnet pojawiły się w logo. Istnieją przypadki, w których logo zawiera wyłącznie jeden element (logotyp lub sygnet) i jest to wciąż pełnoprawne, często bardzo dobre logo. Czasem logo posiada także wariant minimalistyczny (sam sygnet) oraz pełny (sygnet + logotyp).
No dobrze, więc jaka jest ostatecznie różnica dzieląca logo i logotyp? Logo to całość zespołu elementów stanowiących wizualny symbol identyfikacji marki, podczas gdy logotyp może, ale nie musi być jego częścią tekstową.
Przejdźmy teraz do części najprzyjemniejszej, czyli praktycznej. Przyjrzyj się poniższym przykładom, na podstawie których najlepiej zrozumiesz różnice między logo i logotypem.
Przede wszystkim zauważ, że współczesne trendy designerskie, szczególnie w identyfikacji marki, dążą do minimalizmu. Odbija się to np. w redesignach symboli marki. Coraz częściej też na produktach widzimy np. tylko sygnet albo tylko logotyp.
To aktualne logo marki Starbucks — minimalistyczny sygnet stosowany od 2011 roku.
źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Starbucks_Corporation_Logo_2011.svg
A to starsza wersja logo – sygnet (syrena) połączony z logotypem (Starbucks Coffee).
źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Starbucks_Coffee_Logo.svg
Na przykład firma kurierska FedEx posługuje się wyłącznie logotypem:
źródło: https://logos-world.net/fedex-logo/
A Nike, w zależności od kontekstu, korzysta z uproszczonej wersji logo, tzw. swoosh (sygnetu) lub łączy sygnet z logotypem (NIKE).
źródło: https://en.wikipedia.org/wiki/Swoosh
źródło: https://1000logos.net/nike-logo/
A logo Google, które widujesz prawdopodobnie codziennie, to świetnie zaprojektowany, rozpoznawalny logotyp. Przyjrzyj się innym elementom identyfikacji wizualnej Google, a zauważysz, że logotyp jest utrzymany we właściwej kolorystyce i współgra z resztą.
źródło: google.com
Potrzebujesz pomocy, by skutecznie odnaleźć się w tym wszystkim? Agencja reklamowa RoxxMedia chętnie pomoże Ci w takich działaniach jak projektowanie logotypów czy tworzenie logo!