Employer branding – co to jest? Przykłady skutecznego budowania marki pracodawcy

Opublikowany: 13.03.2022/rafal

działania employer brandingowe

Jeśli kiedykolwiek przeglądając stronę dowolnej firmy czy organizacji, pomyślałeś, że wygląda tak sympatycznie, że mógłbyś tam pracować, najprawdopodobniej spotkałeś się właśnie z przykładem dobrze wdrożonych działań employer brandingu.

Co to jest? Jak działa? Jakich narzędzi wymaga i jakie efekty może przynieść Twojej firmie? O wszystkim tym opowiemy w niniejszym artykule.

Employer branding – co to i czy potrzebujesz go w swojej firmie?

Zacznijmy od technicznych aspektów. Z definicji employer branding (często znany pod skrótem EB) to budowanie marki i wizerunku pracodawcy, czyli dbanie o to, by organizacja na poziomie relacji pracodawca-pracownik prezentowała się bez zarzutu. Termin employer branding jest dość nowy (wprowadziła go firma McKinsey w 2001 roku), i choć podjęto wiele prób tłumaczenia go na język polski, w branży funkcjonuje raczej w oryginalnej, angielskiej wersji.

Co to jest employer branding z punktu widzenia marketingu?

Działania EB to bardzo specyficzna dziedzina, którą należy umieścić gdzieś na pograniczu HR i marketingu, dlatego przy prowadzeniu działań tego typu należy mieć na uwadze uzyskanie odpowiedniej wiedzy z tych dwóch dziedzin.

Dlaczego warto korzystać z EB?

Jeśli jasno określisz zewnętrzny wizerunek firmy oraz zaprezentujesz jej kulturę organizacyjną i atmosferę, znajdziesz pracowników, którzy stworzą idealnie zgrany i zaangażowany w codzienną pracę zespół. A działając wewnątrz firmy, wykształcisz sobie najlepszych ambasadorów marki, na których zawsze będziesz mógł liczyć — własnych pracowników.

Od czego zacząć employer branding? Przykłady działań

Ponieważ employer branding obejmuje działania, które budują w zespole poczucie zadowolenia z wyboru miejsca pracy, zachęcają potencjalnych kandydatów do wzięcia udziału w rekrutacji i pokazują klientom, że firma, z której usług korzystają, traktuje swoich pracowników z szacunkiem, można podzielić go na dwa typy:

Employer branding wewnętrzny

Te działania są skierowane do pracowników danej organizacji i mają na celu zapewnienie im dobrego, zdrowego, profesjonalnego i przyjaznego środowiska pracy. Dlatego właśnie jako przykłady employer brandingu możemy podać:

  • prowadzenie przemyślanych, rzetelnych, kreatywnych procesów rekrutacyjnych
  • dbanie o atrakcyjne benefity związane z pracą w firmie, np. dofinansowanie aktywności sportowej
  • zapewnienie dostępu do prywatnej opieki zdrowotnej
  • organizacja wyjazdów integracyjnych dopasowanych do zainteresowań i wieku pracowników
  • zaoferowanie możliwości rozwoju, m.in. przez organizowanie regularnych szkoleń

Employer branding zewnętrzny

Tu wyróżnimy działania skierowane do osób spoza organizacji, tj. potencjalnych przyszłych pracowników oraz (drugorzędnie, lecz nie bez znaczenia) klientów. Odpowiedni poziom employer brandingu zewnętrznego można uzyskać, łącząc różne działania, zarówno online, jak i offline. Na potrzeby employer brandingu narzędzia i metody, które powinieneś znać, to m.in.:

  • regularne uczestnictwo w eventach branżowych, na których można zaprezentować swoją działalność i charakter firmy, a także przez odpowiednią reprezentacją pokazać przekrój pracowników,
  • obecność na targach pracy i uczelnianych dniach kariery, szczególnie na uczelniach, których profil odpowiada Twojej firmie (np. uczelnie ekonomiczne dla agencji marketingowych, a humanistyczne dla wydawnictw),
  • atrakcyjne ogłoszenia rekrutacyjne – redagowanie ogłoszeń rekrutacyjnych w taki sposób, by były przystępne dla młodych ludzi i przyciągały ich uwagę wśród setek innych, jest kluczowe dla zwiększenia szansy na znalezienie odpowiedniego kandydata,
  • social media – współcześnie tradycyjne media coraz gorzej sprawdzają się w dotarciu do młodych, dlatego jeśli poszukujesz pracowników z pokolenia Y czy Z, lepiej zainwestuj w odpowiedniego social media ninja, który zajmie się Twoim profilem i reklamą w mediach społecznościowych,
  • zakładka “kariera” na stronie internetowej organizacji to świetne miejsce, by pokazać profity płynące z bycia częścią firmy i zbudować wizerunek pracownika – jeśli potencjalny kandydat będzie się z nim utożsamiał, zwiększysz jego szansę na uczestnictwo w procesie rekrutacyjnym i dopasowanie do zespołu.

Employer branding – przykłady od najlepszych

Każda strategia employer brandingowa będzie inna – ze względu na czas jej wdrażania, specyfikę branży, a nawet samej firmy. Są jednak trzy rzeczy, których uczą najwięksi gracze na rynku:

    1. Zrób dobry research. Odnajdź miejsce swojej firmy w sieci, wyznacz cele, które chcesz osiągnąć, sprawdź, jak działają inni – employer branding przykłady znajdziesz niemal wszędzie. Zobacz, jak wygląda zakładka “Kariera” Ikei, przyjrzyj się plakatom supermarketów (Lidl, Biedronka) czy reklamom w TV prezentującym uśmiechniętych pracowników PZU, sięgnij do social mediów konkurencji, a potem zrób w zespole burzę mózgów łączącą zdobyte informacje.
    2. Wyeksponuj unikalną wartość. Znasz pojęcie USP, Unique Selling Point? W EB odpowiednikiem unikalnej cechy oferty jest EVP, czyli Employer Value Proposition — wyjątkowa, unikalna wartość właściwa dla Twojej firmy, która przyciągnie pracowników i wyróżni spośród setek innych ofert pracy. EVP ma być powodem, dla którego dobry pracownik ma wybrać właśnie Twoją firmę.
    3. Bądź kreatywny. W miejscu, gdzie HR spotyka marketing, nie ma miejsca na wtórny przekaz. Wyróżnij się, szukaj najlepszych miejsc na pokazanie się i rób to z pasją, która zainspiruje kandydatów.
Zobacz przykład realizacji strony "Kariera" dla Onwelo.com