Opublikowany: 13.03.2022/
Jeśli kiedykolwiek przeglądając stronę dowolnej firmy czy organizacji, pomyślałeś, że wygląda tak sympatycznie, że mógłbyś tam pracować, najprawdopodobniej spotkałeś się właśnie z przykładem dobrze wdrożonych działań employer brandingu.
Co to jest? Jak działa? Jakich narzędzi wymaga i jakie efekty może przynieść Twojej firmie? O wszystkim tym opowiemy w niniejszym artykule.
Zacznijmy od technicznych aspektów. Z definicji employer branding (często znany pod skrótem EB) to budowanie marki i wizerunku pracodawcy, czyli dbanie o to, by organizacja na poziomie relacji pracodawca-pracownik prezentowała się bez zarzutu. Termin employer branding jest dość nowy (wprowadziła go firma McKinsey w 2001 roku), i choć podjęto wiele prób tłumaczenia go na język polski, w branży funkcjonuje raczej w oryginalnej, angielskiej wersji.
Działania EB to bardzo specyficzna dziedzina, którą należy umieścić gdzieś na pograniczu HR i marketingu, dlatego przy prowadzeniu działań tego typu należy mieć na uwadze uzyskanie odpowiedniej wiedzy z tych dwóch dziedzin.
Jeśli jasno określisz zewnętrzny wizerunek firmy oraz zaprezentujesz jej kulturę organizacyjną i atmosferę, znajdziesz pracowników, którzy stworzą idealnie zgrany i zaangażowany w codzienną pracę zespół. A działając wewnątrz firmy, wykształcisz sobie najlepszych ambasadorów marki, na których zawsze będziesz mógł liczyć — własnych pracowników.
Ponieważ employer branding obejmuje działania, które budują w zespole poczucie zadowolenia z wyboru miejsca pracy, zachęcają potencjalnych kandydatów do wzięcia udziału w rekrutacji i pokazują klientom, że firma, z której usług korzystają, traktuje swoich pracowników z szacunkiem, można podzielić go na dwa typy:
Te działania są skierowane do pracowników danej organizacji i mają na celu zapewnienie im dobrego, zdrowego, profesjonalnego i przyjaznego środowiska pracy. Dlatego właśnie jako przykłady employer brandingu możemy podać:
Tu wyróżnimy działania skierowane do osób spoza organizacji, tj. potencjalnych przyszłych pracowników oraz (drugorzędnie, lecz nie bez znaczenia) klientów. Odpowiedni poziom employer brandingu zewnętrznego można uzyskać, łącząc różne działania, zarówno online, jak i offline. Na potrzeby employer brandingu narzędzia i metody, które powinieneś znać, to m.in.:
Każda strategia employer brandingowa będzie inna – ze względu na czas jej wdrażania, specyfikę branży, a nawet samej firmy. Są jednak trzy rzeczy, których uczą najwięksi gracze na rynku: