Opublikowany: 31.08.2024/
Chcesz zacząć samemu projektować opakowania? A może jako miłośnik nowoczesnego designu zastanawiasz się po prostu, jak powstaje projekt opakowania i w jaki sposób jest ono później drukowane? Co się dzieje z opakowaniem, zanim trafi na półkę? Przez jakie etapy przechodzi? Czytaj dalej, by lepiej zrozumieć, jak przebiega ta bardzo ważna część brandingu i marketingu produktowego. Dowiedz się, jak zaprojektować opakowanie, które nie tylko chroni produkt, ale przy okazji (a może przede wszystkim?) przyciąga uwagę konsumenta, wzmacnia brand i wpływa pozytywnie na decyzje zakupowe.
Jak zaprojektować opakowanie? Zanim usiądziesz do kartki czy tableta, musisz trochę pogłówkować.
Pierwszym krokiem w procesie projektowania opakowania jest – jak zawsze, gdy mamy do czynienia z działaniami marketingowymi – analiza rynku i konkurencji. Rozejrzyj się wokół i zauważ, jakie są obecne trendy, co interesuje konsumentów i jakie opakowania oferuje konkurencja. Dlatego badanie rynku pomaga określić, jakie cechy powinno mieć opakowanie, aby wyróżniać się na tle innych produktów.
Potem zastanów się, jakie cele ma realizować zaprojektowane opakowanie. Czy ma przede wszystkim przyciągać wzrok, komunikować wartości marki, a może chronić produkt w trudnych warunkach? Oczywiście idealnie będzie jeśli zrealizuje wszystkie powyższe cele, ale ustawienie priorytetów może Ci pomóc. Zastanów się też, kim są docelowi odbiorcy. Opakowanie dla młodzieży będzie różniło się od opakowania skierowanego do starszej grupy wiekowej.
Na tym etapie ty, jako projektant, tworzysz wstępne szkice projektu opakowania. To dobry moment, aby eksperymentować z różnymi kształtami, kolorami i materiałami – w zależności od strategii, albo musisz już skupić się na pełnej funkcjonalności opakowania, albo możesz wpleść w projekt nieco fantazji. Tym, co powinieneś osiągnąć, kończąc ten krok, jest stworzenie kilku wstępnych projektów, które mogą być testowane i oceniane. I pamiętaj, że opakowanie produktu a wizerunek marki łączy więcej niż Ci się wydaje!
Jak zrobić projekt opakowania, gdy masz już pomysł? Po wybraniu najlepszego konceptu następuje etap tworzenia prototypu, czyli fizycznego modelu opakowania, który pozwala ocenić jego funkcjonalność i estetykę. To dobry moment, aby nanieść bardziej praktyczne poprawki przed etapem produkcji.
A zanim wyprodukujesz całą partię nowego opakowania, warto przeprowadzić testy z udziałem potencjalnych klientów. W ten sposób zbierzesz nowe opinie i zidentyfikujesz potencjalne wyzwania czy problemy, których nie zauważyłeś wcześniej.
Po zatwierdzeniu ostatecznego projektu czas na produkcję!
Do stworzenia projektu opakowania najczęściej używa się profesjonalnych programów graficznych, np. Adobe Illustrator (do grafik wektorowych), Adobe Photoshop (do edytowania zdjęć czy robienia mockupów). Możesz korzystać z tańszych lub darmowych alternatyw, np. Corel, Affinity, czasem nawet Canva.
A do bardziej skomplikowanych projektów wykorzystaj Blender – darmowe narzędzie typu open source do modelowania i renderowania 3D. Jeśli chcesz zacząć tworzyć prototypy, przyjrzyj się takim programom jak Esko Studio czy ArtiosCAD.
Agencje specjalizujące się w projektowaniu opakowań mogą pomóc Ci w profesjonalnym przygotowaniu projektu do produkcji oraz znaleźć odpowiedniego producenta. Jeśli chcesz działać całkiem samodzielnie, odezwij się do drukarni (w przypadku niektórych produktów warto upewnić się, że działają też metodą fleksograficzną).
Szukasz doświadczonego partnera biznesowego do projektowania opakowań? Odezwij się i zacznijmy działać!