Opublikowany: 26.11.2024/
Czytając materiały dotyczące brandingu często spotkasz się ze stwierdzeniem, że spójność marki to tak naprawdę klucz do jej sukcesu — oczywiście jeden z wielu, ale nie mamy wątpliwości co do tego, że bez konsekwencji w budowaniu brandu nie ma takich efektów, na jakie czekasz. Zatem — jak pozyskiwać klientów, wykorzystując spójność? I jak tę spójność budować?
W brandingu powszechnie wyróżniamy 4 poziomy spójności marki: wizualny, komunikacyjny, strategiczny i organizacyjny. Mówimy więc o tym, jak konsekwentny jest brand na płaszczyźnie identyfikacji wizualnej, czy komunikuje się z grupą odbiorców w sposób przemyślany i adekwatny, czy ma w ogóle strategię działania (w tym tę marketingową) oraz czy wewnętrzna kultura organizacji jest właściwie zaplanowana. I ostatecznie — czy wszystkie te cztery poziomy współgrają ze sobą nawzajem. Nie jest to oczywiście najłatwiejsze, ale zdecydowanie konieczne, jeśli chcesz wiedzieć, jak pozyskiwać klientów skutecznie i na długo.
Widzisz, jak ogromne znaczenie dla zachowań konsumenckich ma to, w jaki sposób klienci postrzegają daną markę? Pamiętaj, że w marketingu chodzi nie tylko o aspekt estetyczny logo czy konkurencyjne ceny, wręcz przeciwnie: to dopiero wierzchołek góry lodowej, jaką jest dobra strategia.
Chcesz być rozpoznawalny i mieć silną markę na rynku? Poniżej kilka sprawdzonych metod.
Przejmujące, ciekawe historie, które bazują na emocjach i często bardzo podprogowymi komunikatami przemycają wartości marki oraz pozwalają budować jej charakter. Storytelling to po prostu opowiadanie historii, ale w taki sposób, żeby wzbudzały emocje, czy te przyjemne (radość, rozbawienie), czy trudniejsze (wzruszenie, smutek, empatyczny żal), najważniejsze, by były intensywne.
Jak to zrobić? Możesz na przykład używać wspólnego motywu w reklamach, kampaniach na social mediach, plakatach czy opakowaniach produktów — taki powtarzalny element wizualny w reklamach (np. specyficzny kolor, motyw graficzny) łatwo zapadnie w pamięć, a po pewnym czasie klienci będą kojarzyć te elementy z Twoją marką, co zwiększy skuteczność reklam. W konsekwencji będzie prostą odpowiedzią na to, jak pozyskiwać klientów! A jeśli do tego dodasz spójną komunikację (czyli np. z zabawnymi grafikami będzie współgrało luźne, humorystyczne copy), jesteś kolejny krok bliżej do sukcesu.
Czy to moderatorzy w komentarzach na Facebooku, czy osoby na infolinii, czy pracownicy sklepu (stacjonarnego lub internetowego) — wszyscy powinni wiedzieć, jakie są wartości Twojej firmy i w jaki sposób chcesz dbać o klientów. Marka luksusowych mebli postawi na bardzo duży szacunek i zwracanie się np. per Pan/Pani, podczas gdy sklep z akcesoriami do wędrówek górskich może wybrać maksimum konkretów, minimum formy, czyli proste, rzeczowe odpowiedzi. Nie mniej ważna będzie komunikacja z pracownikami i wszystko, co z nią związane, czyli Employer Branding.