Na czym polega brief reklamowy?

Opublikowany: 26.03.2024/mateusz

jak napisać brief reklamowy

Brief reklamowy to fundament udanej współpracy z agencją reklamową. Dobrze napisany dokument stanowi nie tylko zbiór cennych wskazówek, ale też pozwala uporządkować swoje myśli i cele związane z danym działaniem marketingowym, kampanią czy projektem. Chcesz wiedzieć, jak napisać brief reklamowy? Czytaj dalej!

Spis treści
  • Brief reklamowy – co to?
  • Jak napisać brief reklamowy?
  • Czy brief zawsze wygląd tak samo?

Brief reklamowy – co to?

Co to jest brief reklamowy? Brief reklamowy może być też nazywany briefem kreatywnym lub marketingowym. To szczegółowy dokument, który ma zawierać wszystkie niezbędne informacje na temat danej kampanii czy projektu.

Wzór briefu najczęściej tworzy agencja, a wypełnia go klient. Niektóre elementy może wypełniać agencja, jeśli klient nie ma takiej wiedzy (np. kwestia harmonogramu) – w briefie dobrze jest zaznaczyć, kto ma odpowiedzieć na dane pytania w sposób czytelny i jasny.

Jak napisać brief reklamowy?

Co znajdziesz w briefie reklamowym? Jak go napisać?

Wskazówka: Jeśli nie zaznaczyliśmy inaczej, na pytania w poniższym briefie odpowiada klient.

1. Cele kampanii

  • Jaki jest główny cel kampanii? (np. budowanie marki, wzrost sprzedaży, generowanie leadów)
  • Jakie cele szczegółowe chcemy osiągnąć? (np. zwiększenie liczby odwiedzających stronę internetową o 10%, wzrost konwersji o 5%)

2. Grupa docelowa

  • Do kogo ma być skierowana kampania? (np. kobiety w wieku 25-45 lat, mieszkające w dużych miastach, interesujące się modą; ale tych wyróżników może być więcej, wszystko zależy od specyfiki projektu)
  • Jakie są cechy i potrzeby grupy docelowej? (np. są aktywne zawodowo, cenią wysoką jakość, szukają inspiracji – to mniej „twarde” dane, ale mocno wpływają na styl przekazu, komunikacji kampanii)

3. Budżet

  • Ile klient jest w stanie przeznaczyć na kampanię? (np. 10 000 zł – można też posługiwać się tu widełkami, ale bardzo dobrze, aby znalazły się tu konkretne kwoty i ich zakresy, nie sformułowania ilościowe (dużo / jak najmniej / tyle, ile trzeba), aby od startu móc wytyczać realne cele)
  • Jakie są poszczególne pozycje budżetowe? (np. produkcja materiałów reklamowych, media – tę część powinna uzupełnić agencja, ponieważ klient nie musi mieć takiej wiedzy)
brief reklamowy

4. Harmonogram

  • Kiedy kampania ma się rozpocząć i zakończyć? (można posługiwać się tutaj bezpośrednimi datami lub szerszymi określeniami, np. „kampania będzie trwała 3 miesiące”; najlepiej, aby tę część uzupełniała agencja, a klient jedynie miał miejsce na wskazanie, jakie są jego oczekiwania)

Wskazówka: Na kolejnym etapie współpracy warto stworzyć timeline, który wskaże kluczowe informacje i terminy w przystępnej wizualnie formie.

5. Przekaz kampanii

  • Jaki komunikat kampania ma przekazać odbiorcom? (np. nasz produkt jest najlepszy na rynku, oferujemy unikalne usługi, jesteśmy marką godną zaufania, wydaliśmy nowy produkt, mamy case study z usług – zobacz)
  • Jakie wartości ma promować dany projekt? (np. innowacyjność, bezpieczeństwo, ekologia)

6. Kanały komunikacji

  • Gdzie i jak będzie prowadzona kampania? W jaki sposób klient chce dotrzeć do odbiorców? (np. reklama w sieci Google Ads, kampania w mediach społecznościowych, spoty telewizyjne… – czego oczekuje klient?)

7. Przykładowe pomysły

  • Jeśli klient ma już jakieś pomysły na realizację kampanii (np. konkurs na Facebooku, film reklamowy), to miejsce, gdzie może je zostawić.
  • Jakie są oczekiwania klienta wobec agencji? (otwarte pytanie)

Czy brief zawsze wygląd tak samo?

NIekoniecznie! Na przykład:

  • W przypadku kampanii wizerunkowej brief powinien zawierać informacje na temat wartości marki, jej misji i wizji.
  • W przypadku kampanii produktowej brief powinien zawierać szczegółowy opis produktu, jego specyfikację i wyróżniki.
  • W przypadku kampanii sprzedażowej brief powinien zawierać informacje na temat ceny produktu/usługi, dostępności i promocjach.

Dlatego wzór briefu reklamowego to jedno, ale nie powinno się zawsze stosować go 1:1, ponieważ może nie spełnić wtedy do końca swojej roli. Najważniejszym celem briefu jest pozyskanie od klienta cennych informacji, które ułatwią agencji pracę.

Inwestując czas w stworzenie rzetelnego briefu reklamowego, dajesz swojemu zespołowi dobry start i zwiększasz szansę na zadowolenie klientów.