Opublikowany: 30.06.2022/
Nie ma sklepu internetowego, który nie spotkał się z problemem porzuconych koszyków. Pewien odsetek rezygnujących klientów jest całkowicie normalnym zjawiskiem, jednak jeśli sytuacja wydaje Ci się niepokojąca albo sądzisz, że znacząco wpływa na wyniki sprzedaży Twojego e-commerce, koniecznie sprawdź, czym są porzucone koszyki w sklepie internetowym i dowiedz się, jak im zaradzić.
Na początku warto zdefiniować, czym są porzucone koszyki w sklepie internetowym. To sytuacja, która występuje, gdy użytkownik po dodaniu produktów do koszyka nie finalizuje transakcji. Większość platform CMS odnotowuje takie sytuacje i pozwala nimi zarządzać na różne sposoby. Warto najpierw znaleźć przyczynę, nie tylko szukać rozwiązań dla pojedynczych przypadków.
Najczęściej przyczyną porzucenia koszyka jest znalezienie lepszej oferty w sieci, dodatkowe koszty ujawnione dopiero w trakcie realizacji zamówienia (np. wysokie koszty wysyłki lub koszt obsługi płatności online), brak preferowanej metody płatności i dostawy. Klienci wskazują także na problemy techniczne i długi lub nieczytelny proces zakupowy.
Wprowadź ograniczone czasowo oferty. Użytkownicy mają często problem z decyzyjnością, dlatego oferty, które wygasają po kilku godzinach czy dniu często przyspieszają zakup. Wprowadź wyprzedaże i bony ważne do północy, rozważ dni darmowej dostawy i tym podobne.
Jeśli jest za późno, by zapobiegać, i chcesz odzyskać Klientów, którzy porzucili koszyki, zastosuj remarketing. Możesz wyświetlać reklamy konkretnych produktów lub zachętę do powrotu do sklepu tym osobom, które już wcześniej odwiedziły Twój sklep, a czasem nawet dokładnie tym, które porzuciły koszyk.
WordPress oferuje bogactwo wtyczek, które mogą pomóc Ci w naprawie porzuconych koszyków. WooCommerce sklepu internetowego warto wyposażyć w dodatkowe wtyczki usprawniające dostawę i płatności, takie jak Flexible Shipping for WooCommerce (łączy większość popularnych metod dostawy) oraz Dotpay, PayU, Przelewy24 czy Tpay dla WooCommerce. Oprócz tego możesz prowadzić tu nowoczesny remarketing i podglądać porzucone koszyki.
W przypadku porzuconych koszyków w Shoper platforma ta pozwala na ich podgląd. Shoper zapamiętuje szczegóły koszyków na 7 dni, a wśród zachowanych danych: IP urządzenia, ID i nazwę produktów, liczbę sztuk produktów, kwotę zamówienia, czas, jaki minął od ostatniej aktywności, a w przypadku zarejestrowanego użytkownika także adres e-mail lub imię i nazwisko. Z panelem Shopera możesz prowadzić remarketing na Facebooku albo zarządzać wysyłką e-maili do klientów.
W panelu tego CMS wystarczy kliknąć listę zamówień i przejść do sekcji “Porzucone koszyki”. Shoplo umożliwia podgląd daty porzucenia koszyka, adres e-mail Klienta oraz wybrany przez niego sposób płatności i formę dostawy, jaką wybrał. Możesz wysłać wiadomość z przypomnieniem o niedokończonych zakupach, a nawet zautomatyzować cały proces bez dodatkowych wtyczek.
Tutaj mogą zainteresować Cię moduły do remarketingu i porzuconych koszyków dla PrestaShop, takie jak Abandoned Cart czy Abandoned Cart Reminder. Jeśli prowadzisz e-mail marketing np. za pomocą Freshmail czy Mailchimp, wtyczki tych marek pozwolą Ci wysłać spersonalizowane maile do osób, które porzuciły koszyk.