
Opublikowany: 16.06.2023/
Zastanawiasz się, po co logo firmy poświęca się tak dużo czasu? Dlaczego tak niepozorny symbol czy napis wymaga wielopłaszczyznowych działań brandingowych? I jakie mogą być efekty dobrze lub źle wdrożonego logo? W tym artykule opowiemy Ci o wszystkim, co powinieneś wiedzieć na temat tworzenia logo firmy.
Jeśli interesuje Cię tworzenie logo, jesteś we właściwym miejscu. Zacznijmy więc od tego, co ma na celu inwestycja w projektowanie logo firmy.
Po co logo firmy? Jeśli mówimy o absolutnych podstawach, to musisz pamiętać, że logo jest kluczowym elementem identyfikacji marki. Dobry design pozwala firmie wyróżnić się spośród konkurencji i staje się częścią jej osobowości. Ponieważ Twoje logo to bardzo często pierwszy punkt kontaktu klientów z brandem, to charakterystyczny projekt pomoże Ci stworzyć rozpoznawalną markę, która zapada w pamięć.
Żeby trafić do odpowiedniej grupy odbiorców, musisz konsekwentnie komunikować swoje wartości oraz osobowość marki. I tak, pomoże Ci w tym wybór odpowiednich kolorów, kształtów i fontu, a to dopiero początek elementów, które składają się na nowoczesne logo. Pamiętaj, że to, co widzisz, to efekt końcowy – sam proces projektowania jest dużo bardziej złożony. Żeby powstał prosty, spójny symbol firmy, grafik musi przemyśleć szereg aspektów. Od tego, jak firma się komunikuje, co chce przekazać, w jaki sposób oddać jej charakter i dotrze do odpowiedniej grupy odbiorców. Logo może być nośnikiem emocji i skojarzeń związanych z marką.
Jeśli dalej się zastanawiasz nad logo firmy (po co Ci właściwie?), mamy kolejny argument. Logo stanowi graficzną reprezentację tego, jaka jest Twoja marka. Służy też budowaniu rozpoznawalności w sieci – kiedy logo jest dobrze zaprojektowane i konsekwentnie stosowane we wszystkich materiałach marketingowych i kanałach komunikacyjnych (np. w social mediach, na stronie internetowej, fakturach i dokumentach firmowych, a także produktach – jeśli prowadzisz sprzedaż tego rodzaju) pomaga systematycznie tworzyć rosnącą świadomość marki wśród klientów, a także potencjalnych klientów, jest więc istotnym narzędziem w działaniach brandingowych, PR-owych i marketingowych.
Logo może tworzyć u klientów trwałe skojarzenia marki z konkretnymi emocjami czy doświadczeniami, a przy tym ułatwia nie tylko rozpoznawanie brandu po logo, lecz także odtworzenie wizerunku logo w momencie wyszukiwania w swojej głowie potencjalnego rozwiązania na dany problem. To dość prosty schemat – kiedy klienci widzą logo firmy regularnie, tworzą się pozytywne skojarzenia, a w konsekwencji łatwiej jest im przypomnieć sobie markę w momencie podejmowania decyzji zakupowych.
Logo jest twarzą Twojej firmy – estetycznie zaprojektowany design dodaje marce wiarygodności. Co więcej, takie elementy identyfikacji wizualnej marki jak logo mogą wpływać na postrzeganie jakości oferowanych produktów czy usług.
Logo może (choć nie musi) zawierać pełną nazwę firmy lub jej skrót. Jest to ważne dla identyfikacji marki i tworzenia rozpoznawalności.
Jeżeli korzystasz z liternictwa w swoim logo, pamiętaj, że wybór odpowiedniego fontu, którym zapiszesz nazwę w logo, jest naprawdę istotny. Font niesie ze sobą wiele znaczeń, a nawet ładunek emocjonalny, ale to jeszcze nie wszystko. Użyty krój pisma powinien być czytelny, dopasowany do stylu marki i spójny wizualnie z resztą identyfikacji.
Logo firmy zawiera z reguły charakterystyczny symbol, ikonę lub grafikę, która jest związana z jej działalnością. Ten element graficzny może być abstrakcyjny (np. symbol miejsca, zwierzęcia), związany z nazwą firmy (np. inicjały) lub konkretnymi produktami i usługami oferowanymi przez Twoją firmę (np. tort, plecak, roślina).
Co musi zawierać logo firmy? Są logo, które w swojej formie nie korzystają z liter w ogóle, są też takie, które skupiają się wyłącznie na interesującym zapisie nazwy firmy – to od Ciebie (i Twoich odbiorców) zależy, którą opcję wybierzesz.